Religion eller inte religion?

Jag har aldrig varit den person som sätter min tro på något som jag inte kan se eller kan läsa ren fakta om.
Så även när det kommer till religion, jag har läst väldigt mycket om det men jag skulle aldrig förstå hur man kan lägga sina hopp eller tilltro till något som faktiskt inte finns faktamässiga belägg för.
Att få bort religion är något jag har tyckt väldigt länge men jag har nog fått en annan syn på detta idag...

Visst jag kan säga att jag har en liten förälskelse till Buddismen men detta har med att göra att det inte är samma sorts tro som man har till Gud, här tror man mer på att man kan hitta lugnet i sig själv och karman har stor talan när det kommer till livet. Visst dom tror på upplysning och nirvana men är total upplysning något som kan hända?
Jo inom vissa kategorier så kan man nog få total upplysning men när det kommer till själva livet, nä... det finns alltid mer att lära om livet...

Men som sagt, idag har jag nog fått en egen liten upplysning genom att sitta i tankarna och se världen utan en tro på något större än det som man kan se med ögat eller ta på.
Hur skulle mänskligheten bli om de inte kunde förlita sig på sin tro? att inte kunna gå i kyrkan varje söndag och be för något till en högre makt? eller bara prisa sin gud genom kärlek?

Någonstans så tror jag inte att människan i alla lägen är så starka så dom skulle klara av alla hinder som livet ger utan att  ta hjälp av något, i detta fall tron.
Alla har sina egna sätt att ta hand om problem eller någon upplevelse som präglar livet, vissa super, vissa pratar med psykologen, vissa ber....
Vad händer om man bara raderar  möjligheten att kunna få tro?

skulle världen raseras genom att människan inte klarar av livet? eller skulle Charles Darwin få rätt genom sitt sätt att se på människan, genom det naturliga urvalet, den starka överlever?
Att de som inte skulle klara av allt som händer med dom antingen super ner sig eller helt enkelt stämplar ut?
Visst jag hoppas att människan skulle vara starkare än att förlita sig på en bok eller en präst men tyvärr tror jag inte att alla är så starka i sinnet så de skulle klara detta utan att vända sig till sin tro.

Det är lite jobbigt att inse att människan är så svaga men en gång i tiden så lyckades mänskligheten klara sig utan tro, men frågan är om vi skulle göra det idag?

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback