Allt har flera sidor...

Det var inte mycket som stanna kvar i min hjärna under skoltiden men vissa saker gav mig djupa intryck och en av dom var att det alltid finns två sidor om saker och ting... Det fick mig att tänka hur andra personer uppfattar saker och ting och inte bara tänka från mitt håll....
Visst det funkar inte alltid men jag försöker...
En lärare jag hade gjorde ett väldigt djupt intryck på mig när vi satt och prata just om detta under en skolresa som vi hade och då kom vi in på Afrika... Här kommer ett otroligt bra exempel på att man måste se det  från båda sidor både i det privata och det stora hela.

Afrikanska kvinnor kan få bidrag för att starta egna företag så de kan höja sin standard, en standard som dom inte kanske har haft en möjlighet till för att deras liv har bestått av barnafödande och hushållssysslor.
Det finns dock vissa krav med att kunna få detta bidrag och det är att de får högst ha ett barn och sen måste de sterilisera sig för att kunna få pengar till att kanske börja föda upp hönor och sälja ägg eller kor för att sälja mjölk.
Detta är ju dock en fin tanke för att genom studier har det framkommit att mer än en tredjedel av de barn som föds i Afrika kommer att dö i svält eller i sjukdom.
På detta sätt så undviker man risken med barn som mister livet och även ger det barn som redan finns en möjlighet att få ett bedrägligt liv.
Kan även tänka mig att tanken genom detta bidrag även skall kunna ge kvinnan en större position i samhället genom att dom kan bli mer självständiga och kunna vara självförsörjande. För detta bidrag är inget som männen i samhället har tillgång till utan detta går direkt till kvinnans fickor.

Men eftersom det är en privat organisation som har kommit fram med detta koncept så kan man ju aldrig veta vad den igentliga faktorn till denna ödmjukhet och storhjärtade insatsen grundar sig i. Men visst, det låter ju helt underbart att människor kan vara så snälla mot 3 världens människor och långt framåt i tiden kanske inte afrika är ett U-land för det har atomatiskt blivit mindre svält och människorna har ett mycket drägligare liv....

Men låt oss spana vidare på den andra sidan som kan vara det igentliga skälet till denna tanke.

Om medelkvinnan i Afrika föder 5 barn och 2 av dom dör av olika omständigheter så finns det 3 barn som överlever. Ett land som afrika ökar konstant sin invånarstatistik och det blir fler och fler genom detta barnafödande. Med att vi i I-länderna skickar bidrag och blir faddrar åt afrikas barn så hjälper vi dessa att överleva och senare föda nya barn.
Men tänk om det kan vara så att det är någon fanatisk negerhatare och rasist som verkligen har tänkt till nu genom att idag ge bidrag till att kvinnorna skall gå med på steralisering efter ett barn och sedan börja jobba så har dom genom detta stannat upp befolkningökningen och stannat upp afrikas utveckling.
Genom denna handling så kan man luta sig tillbaka och hoppas på inbördeskrig som kommer få befolkningen att sjunka ännu mer och sen så finns det inget som säger att de måste fly för att inte maten räcker efter kriget.
Visst det finns mycket fler anledningar till att fly från sitt hemland men nu har dom stannat upp en av vägarna för afrikanerna.

Det här var bara den korta versionen som jag tänkte på men den här tankegången har fått mig till att oftast analysera den andra sidan av en sak innan jag verkligen kan säga vad jag tror kommer hända...
Detta är en sak som jag känner att jag verkligen har fått användning av och kommer fortsätta ha det även.
Så kanske man ska ta in det i beräkningen när man försöker analysera saker och ting.

Permalink Allmänt Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback